Voorwoord

Beste lezer,

Welkom bij dit jaarverslag van GGMD waarbij we terugblikken op het jaar 2024. Het biedt een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen en resultaten in 2024. Er wordt ook verantwoording afgelegd op het gebied van bestuur en toezicht, medezeggenschap en financiën. Tot slot krijgt u ook alvast een kleine vooruitblik op het jaar 2025.

GGMD is een nicheorganisatie die gespecialiseerd is in GGZ zorg en maatschappelijke dienstverlening aan mensen die doof of slechthorend zijn of een andere gehoorbeperking hebben. Dit maakt dat wij een grote verantwoordelijkheid hebben om te zorgen dat onze begeleiding en behandeling ook in de toekomst beschikbaar blijft voor de mensen die dat nodig hebben. Onze cliënten (kinderen en volwassenen) wonen in heel Nederland, de focus komt steeds meer te liggen op preventie en voor zorg is de komende jaren waarschijnlijk minder budget beschikbaar. Het tekort op de arbeidsmarkt is nu en in de toekomst een uitdaging.
Dat vraagt om keuzes op korte en lange termijn om de juiste zorg aan de cliënten te kunnen blijven bieden. Om die reden is er in 2024 gewerkt aan een (concept) strategisch meerjarenplan 2025-2028.
Dit was mogelijk omdat GGMD meer en meer in control is en op basis van een onderzoek naar de zorgvraagontwikkeling is geconstateerd dat er de komende jaren voldoende vraag is naar onze dienstverlening. Ook geven de positieve uitkomst van de HKZ-audit en het cliënttevredenheidsonderzoek (met een 8 als gemiddelde score) mij voldoende vertrouwen in de kwaliteit van de begeleiding en behandeling die wij bieden. Tijd dus om vooruit te kijken!

Naast het nadenken over de toekomst van GGMD heeft het jaar 2024 vooral in het teken gestaan van de implementatie van het nieuwe Elektronisch Cliëntendossier (ECD), ONS van Nedap, en daarmee samenhangend het stroomlijnen van het primair proces. Dit is minder soepel verlopen dan verwacht en heeft veel van onze aandacht, tijd en middelen gevraagd. We verwachten dit implementatietraject rond de zomer van 2025 af te kunnen ronden.

In november is er een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) uitgevoerd. Juist op de punten waar we de afgelopen 2 jaar hard aan gewerkt hebben, scoren we hoger dan de vorige keer. Medewerkers geven bijvoorbeeld aan dat er meer aandacht wordt besteed aan veiligheid op de werkplek en het vertrouwen in het management is gestegen. Het resultaat geeft ook inzichten die kunnen helpen om de werkomgeving verder te verbeteren en de tevredenheid van medewerkers te verhogen. Daar gaan we in 2025 mee aan de slag.

Financieel was 2024 een grote uitdaging. Door verschillende redenen zijn we niet uitgekomen op de geplande begroting en hebben we een fors verlies geleden.

Binnen GGMD gebruiken we Nederlandse gebarentaal (NGT) en Nederlands. We streven ernaar om zoveel mogelijk een tweetalige organisatie te zijn. Dit jaarverslag heeft daarom ook samenvattingen in beide talen.

Ik wens u namens GGMD veel leesplezier!

Lieke Jansen,
Bestuurder a.i. GGMD

GGMD © 2025 - Alle rechten voorbehouden

Colofon

Hoofdredactie:

Marijn Krijger

Marketing & Communicatie GGMD

Concept

Uitvoering

Videoproductie

Nederlandse Gebaren 

Martin Mojet

Met dank aan:

Lieke Jansen
Kim Hoeks

contact

Colofon

Hoofdredactie:

Marijn Krijger

Marketing & Communicatie GGMD

Concept en uitvoering

Videoproductie

Script NGT

Mariska Bijsterveld

Nederlandse Gebaren 

Lieke Vlasveld

Met dank aan:

Hetty van Oldeniel
Kim Hoeks

contact

sluit venster