Colofon
Hoofdredactie:
Marijn Krijger
Marketing & Communicatie GGMD
Concept
Uitvoering
Videoproductie
Nederlandse Gebaren
Martin Mojet
Met dank aan:
Lieke Jansen
Kim Hoeks
contact
Navigeer snel naar:
GGMD hecht veel waarde aan goed bestuur en toezicht. Daarom werkt de organisatie volgens de richtlijnen van de Governancecode Zorg. In 2024 is er veel aandacht geweest voor transparantie, betrokkenheid van interne gremia en het versterken van de samenwerking binnen de organisatie.
Door het langdurige verzuim van de vaste bestuurder is Lieke Jansen sinds eind 2022 aangesteld als interim-bestuurder. In 2024 is haar contract verlengd om rust en continuïteit te garanderen. De Raad van Toezicht (RvT) houdt toezicht op het beleid en ondersteunt de bestuurder waar nodig. De RvT is tevreden over haar functioneren.
De samenstelling van de RvT bleef in 2024 ongewijzigd. Wel is besloten om in 2025 een trainee toe te voegen om nieuw toezichttalent op te leiden. De RvT vergaderde vijf keer in volledige samenstelling en besprak onder andere het meerjarenplan, de financiële situatie en de voortgang van het nieuwe ECD.
Commissies binnen de RvT
De RvT heeft drie vaste commissies:
Verbinding met de organisatie
De RvT zoekt actief contact met medewerkers en gremia. Leden namen deel aan bijeenkomsten zoals het jaarlijkse vijfradenoverleg en sessies over zorgvraagontwikkeling en positieve gezondheid. Ook waren er werkbezoeken aan locaties.
Zelfevaluatie en verantwoording
De RvT voerde in 2024 een interne zelfevaluatie uit. De samenwerking met de bestuurder werd besproken en als constructief beoordeeld. Daarnaast werden de onkostenvergoedingen en bezoldiging vastgesteld, ruim binnen de wettelijke normen.
De clientenraad heeft in 2024 8 keer vergaderd waarvan:
Er is onder andere gesproken en advies gegeven over de jaarrekening een jaarverslag, deelname aan de Stichting Stop Fade-Out, aanpassing van de klachtenregeling, samenvoeging van Kind en Jeugd en de volwassenteams en het meerjarenplan.
De ondernemingsraad (OR) heeft als taak de belangen van zowel de medewerkers als de organisatie te behartigen. Een aantal instemmings- en adviesaanvragen die zijn opgepakt: toegroeien naar integrale teams, werktijdenregeling, wervings- en aanstellingsbeleid en scholingsuren.
Kortom, GGMD bouwt aan sterk en transparant toezicht en medezeggenschap met oog voor samenwerking en continuïteit.
De regels voor goed bestuur en toezicht van zorgorganisaties zijn onder andere vastgelegd in de Governancecode Zorg. De Raad van Toezicht (RvT) van GGMD hanteert deze code bij haar functioneren en is daarop intern en extern aanspreekbaar.
Daarnaast is het van belang dat interne belanghebbenden invloed kunnen uitoefenen op de zorg- en dienstverlening en de koers van GGMD. Daarbij gaat het om medezeggenschap van cliënten (Cliëntenraad) en medewerkers (Ondernemingsraad) en advisering en beïnvloeding door professionals (via onder meer de medische staf). Binnen GGMD worden medewerkers en de verschillende gremia (OR, Cliëntenraad en medische staf) steeds meer aan de voorkant betrokken bij veranderingen en belangrijke besluiten binnen de organisatie.
Bestuur en toezicht
De bestuurder heeft de dagelijkse leiding over GGMD en is verantwoordelijk voor de kwaliteit, veiligheid, een gezonde bedrijfsvoering en de continuïteit van de organisatie. In verband met de langdurige afwezigheid van de bestuurder Hetty Van Oldeniel is Lieke Jansen sinds 12 december 2022 aangesteld om de bestuurlijke verantwoordelijkheid en taken over te nemen. Met Lieke Jansen is een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd afgesloten. In 2024 is deze verlengd om de gewenste continuïteit in het bestuur van GGMD te garanderen.
De RvT houdt integraal toezicht op het beleid van de bestuurder en op de algemene gang van zaken binnen GGMD. De RvT staat de bestuurder gevraagd en ongevraagd met raad ter zijde en fungeert tevens als werkgever van de bestuurder. De RvT is zeer tevreden over het functioneren van de bestuurder a.i..
Samenstelling en (her)benoemingen RvT
De RvT van GGMD bestaat uit vijf leden zoals weergegeven in tabel 1. De (neven)functies van de leden zijn niet strijdig met het belang van GGMD. In 2024 zijn er geen wijzigingen geweest in de samenstelling van de RvT. Ook hebben er geen herbenoemingen plaatsgevonden.
In 2025 wil de RvT graag ruimte bieden aan een trainee, dus iemand een periode mee laten lopen zodat deze persoon zich kan oriënteren op een toezichthoudende functie.
Overzicht hoofd- en nevenfuncties leden RvT van GGMD (peildatum december 2024).
Voorzitter RvT
Lid Remuneratiecommissie
Einde 1e termijn: 04-04-2027
Hoofdfunctie:
1
Nevenfuncties:
Vicevoorzitter RvT
Lid Remuneratiecommissie
Lid Auditcommissie
Einde 1e termijn: 31-03-2023
Datum aftreden: 31-03-2027
Hoofdfunctie:
1
Nevenfuncties:
Voorzitter Auditcommissie
Einde 1e termijn: 31-03-2023
Datum aftreden: 31-03-2027
Hoofdfunctie:
1
Nevenfuncties:
Voorzitter commissie Kwaliteit en Veiligheid
Einde 1e termijn: 31-03-2023
Datum aftreden: 31-03-2027
Hoofdfunctie:
1
Nevenfunctie:
1
Nevenfuncties volgend uit de hoofdfunctie:
Lid commissie Kwaliteit en Veiligheid
Einde 1e termijn: 30-11-2027
Hoofdfunctie:
1
Nevenfunctie:
Nevenfuncties volgend uit hoofdfunctie:
Vergaderingen & besluitvorming
In 2024 heeft de RvT vijf keer vergaderd in aanwezigheid van de bestuurder a.i.. Voorafgaand aan de reguliere RvT vergaderingen vindt er altijd een agenda-overleg plaats van de bestuurder met de voorzitter van de RvT en de vicevoorzitter. Naast deze reguliere RvT vergaderingen vonden er gedurende het jaar commissievergaderingen plaats.
In 2024 is er vanuit de RvT wederom veel aandacht uitgegaan naar de financiële situatie van GGMD en naar het aanhoudende hoge ziekteverzuim. Ondanks het negatieve financiële resultaat ziet de RvT wel dat er steeds meer inzicht en grip aan het ontstaan is.
Samen met de bestuurder a.i. is er door de RvT gesproken over de toekomst van GGMD. Dit is vertaald naar een strategisch meerjarenplan. Een vertegenwoordiging van de RvT was in dat kader aanwezig bij de bijeenkomst in mei waarbij het resultaat van het onderzoek naar de zorgvraagontwikkeling is gepresenteerd. Ook waren bijna alle toezichthouders aanwezig bij het (jaarlijkse) vijf raden overleg in november. Het concept meerjarenplan is toen besproken en ter toetsing voorgelegd aan een brede vertegenwoordiging vanuit de organisatie. De aanwezige RvT leden vonden dat er sprake was een goede sfeer en dat er chemie zat in de bijeenkomst. Dat is een positieve ontwikkeling. Ook was de inhoud van het meerjarenplan herkenbaar voor de deelnemers.
In 2024 nam de RvT onder meer de volgende besluiten:
Andere belangrijke thema’s waarover de RvT in 2024 goed is meegenomen door de bestuurder a.i. zijn de ontwikkelingen rondom de implementatie van het nieuwe ECD en het voornemen om als bestuurder namens GGMD zitting te nemen in het bestuur van Stichting Stop Fade-out. De RvT heeft goedkeuring verleend aan de toetreding tot deze stichting en kritisch meegekeken naar de inhoud van de statuten van deze stichting in oprichting.
Commissies RvT
Om de besluitvorming in de RvT zo goed mogelijk voor te bereiden werkt de RvT met een drietal commissies. De regelementen van deze drie commissies zijn in 2024 geëvalueerd en ongewijzigd vastgesteld.
1. Auditcommissie
In 2024 heeft de Auditcommissie (AC) vier keer vergaderd met de bestuurder a.i. in aanwezigheid van de manager bedrijfsvoering. De Auditcommissie vindt het goed om te zien dat er medio april een nieuwe manager bedrijfsvoering is aangesteld.
Dit jaar is het jaarrekeningproces 2023 weer goed verlopen (met een goedkeurende verklaring als resultaat) en de accountant was zeer te spreken over de samenwerking en de kwaliteit van de documentatie die is aangeleverd. Sinds het jaar 2024 wordt er tevens met een integrale kwartaalrapportage gewerkt. De AC ziet dat de professionaliseringslag die is gemaakt ten aanzien van de interne bedrijfsvoering zich verder doorzet. Er is sprake van meer regie op de planning- en control cyclus.
Al deze verbeteringen hebben in 2024 helaas niet geleid tot een stabiel financieel resultaat. Sinds september blijft het resultaat achter op de begroting. De bestuurder a.i. houdt de AC hiervan goed op de hoogte. In november is er naar aanleiding van het achterblijvende resultaat door de bestuurder a.i. een nieuwe opdracht geformuleerd voor het management om op korte termijn een doorbraak te realiseren in het declarabel werken. Daarnaast is gesproken over de kostprijzen in relatie tot de tarieven van de diverse producten. Deze zijn niet altijd voldoende aan elkaar gerelateerd. Zowel passende tarieven, als voldoende declarabel werken, is noodzakelijk voor een duurzaam financieel gezonde organisatie.
Op basis van een zorgvuldig selectieproces (onder regie van de AC) is er in juli 2024 een nieuwe accountant door de RvT benoemd. Er is met drie partijen een gesprek gevoerd door de AC, bestuurder a.i. en manager bedrijfsvoering. Door hen is een advies uitgebracht aan de voltallige RvT. In goed overleg met de RvT is gekozen voor Qconcepts als nieuwe accountant, omdat zij onder meer ruime kennis hebben van de zorg. De nieuwe accountant is aangesteld per 18 juli 2024. De controle over het jaar 2024 wordt door deze accountant uitgevoerd.
2. Commissie Kwaliteit en Veiligheid (K&V)
De commissie heeft in 2024 drie keer met de bestuurder a.i. vergaderd. Sinds de zomer sluit ook de manager Zorg en Behandeling standaard aan bij deze vergaderingen.
Eenmaal sloot de geneesheer-directeur aan voor een toelichting op zijn jaarverslag. Hierin worden ook aanbevelingen gedaan door de geneesheer-directeur om de kwaliteit van de zorg te verbeteren. Op basis van dit jaarverslag concluderen de commissieleden dat er geen sprake is van zorgwekkende signalen en/of kritische punten en dat GGMD ook op het gebied van kwaliteit en veiligheid steeds meer in control is.
Op 1 oktober is er een nieuwe geneesheer-directeur gestart (in loondienst). De commissie K&V heeft tijdens de vergadering van oktober nader kennis met haar gemaakt.
Ook is de adviseur marketing en communicatie een keer aangesloten bij een vergadering om een toelichting te geven op de vraagstukken en projecten die spelen op het gebied van marketing en communicatie
Andere thema’s die aan de orde zijn geweest in 2024 zijn de implementatie van het nieuwe ECD, het aanhoudende hoge ziekteverzuim (dat met name niet werk-gerelateerd is) en informatieveiligheid.
De commissie heeft meer vertrouwen in de aanpak op het gebied van informatieveiligheid. Dit is een thema dat al jaren speelt binnen GGMD. Er is nu een helder plan van aanpak opgesteld en een implementatieplan voor de cybersecurity.
3. Remuneratiecommissie
In 2024 heeft de remuneratiecommissie twee keer vergaderd. Het ziekteproces van de zieke bestuurder, en het contact van de voorzitter RvT met de zieke bestuurder, is een belangrijke activiteit van de remuneratiecommissie geweest. Dit proces vraagt om zorgvuldigheid.
Door de remuneratiecommissie is tevens de zelf-evaluatie van de RvT voorbereid en een voorstel ontwikkeld om in 2025 te gaan werken met een trainee in de RvT. Ook is er een voorstel ontwikkeld voor een schema van aftreden en opvolging om goed voorbereid te zijn op het tegelijkertijd aftreden van drie RvT leden in 2027.
Tot slot heeft de remuneratiecommissie het reglement onkostenvergoeding bestuurder en de commissiereglementen tegen het licht gehouden. De benodigde aanpassingen zijn voorgelegd aan de andere toezichthouders.
Verbinding met de organisatie
De RvT is van mening dat toezicht uitgeoefend moet worden vanuit de verbinding met de inhoud en de organisatie. De RvT investeert daarin door contact te onderhouden met de verschillende gremia en andere betrokkenen. Zij heeft dit in 2024 gedaan door (met een vertegenwoordiging) aanwezig te zijn bij de nieuwjaarsbijeenkomst voor alle medewerkers, de bijeenkomst over de zorgvraagontwikkeling in mei en de sessie over het gedachtengoed positieve gezondheid op 1 juli.
De voorzitter van de RvT is samen met de bestuurder a.i. op werkbezoek geweest bij locatie Veldhoven en de RvT was tevens aanwezig het jaarlijkse vijfradenoverleg met alle gremia.
Op deze manier verkrijgt de RvT een goed beeld van de sfeer binnen de organisatie en de relevante vraagstukken die er spelen.
In 2024 is een vertegenwoordiging van de RvT aangesloten bij twee vergaderingen van de OR met de bestuurder a.i. (artikel 24 vergaderingen) en bij twee vergaderingen van de cliëntenraad met de bestuurder a.i.. In 2024 is er ook een lid van de RvT voor de eerste keer aangesloten bij een overleg van de bestuurder met het bestuur van de medische staf.
Professionalisering en zelfevaluatie
De RvT van GGMD evalueert periodiek het eigen functioneren. In 2024 heeft er in december een zelfevaluatie van de RvT plaatsgevonden zonder externe begeleiding. Ter voorbereiding van deze zelfevaluatie is er door de toezichthouders en bestuurder a.i. een vragenlijst ingevuld. De zelfevaluatie is, naast een terugblik op het verleden, een manier om met elkaar te reflecteren over de relevante onderwerpen die het functioneren van de RvT betreffen alsook de samenwerking met de bestuurder. De bestuurder a.i. sloot om die reden ook deels aan bij de zelfevaluatie zodat ook de feedback bij de bestuurder opgevraagd kon worden over de samenwerking met de RvT.
Bezoldiging
De leden van de RvT ontvangen een honorering voor de werkzaamheden die zij uitvoeren voor de toezichthoudende functie. GGMD is ingedeeld in klasse IV. De door de RvT vastgestelde percentages van het klasse IV maximum voor de bezoldiging zijn: 10% voorzitter, 8 % vicevoorzitter en 6% lid.
Dit ligt onder het percentage dat de WNT aangeeft en onder het advies van de NVTZ.
Daarnaast heeft ieder RvT lid de gelegenheid om circa €550,- per jaar aan opleiding (professionaliseren toezicht) te besteden.
Reflectie 2024 door RvT
Ook 2024 kenmerkte zich door intensieve aandacht en monitoring op het verder financieel gezond maken van GGMD. Met name het sturen op de productiviteit en het reduceren van kosten bleven belangrijke aandachtspunten voor de bestuurder a.i. en het management. Nadat in 2023 de verliezen flink zijn teruggebracht, zijn die in 2024 helaas weer opgelopen. Zorgen blijven er dus bestaan rondom de achterblijvende resultaatontwikkeling bij een aantal locaties, ondanks interventies van de bestuurder a.i..
Met de RvT zijn wederom goede afspraken gemaakt met de bestuurder a.i. om de door haar voorgestelde maatregelen tot uitvoering te brengen. Bestuur en RvT houden met een hoge frequentie de vinger aan de pols. In 2025 zal bezien worden of één en ander het gewenste effect heeft op de rentabiliteit van de organisatie.
Merel Langeveld vertelt over haar werk als speltherapeut
Merel is speltherapeut bij de GGMD en werkt met kinderen die te maken hebben met gehoorproblemen.
Cliëntenraad
De belangrijkste taak van de CR is het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de cliënten. De CR adviseert de bestuurder van GGMD over onderwerpen die voor cliënten van belang zijn. De CR bestaat uit cliënten met een brede ervaring en deskundigheid, die elkaar zoveel mogelijk aanvullen.
Aantal vergaderingen
In 2024 heeft de CR 8 keer vergaderd waarvan:
Adviseren
Gevraagde adviezen/instemming:
De CR heeft het ongevraagde advies uitgebracht om deels de inzet van tolken te verhalen uit het leefgeldbudget van de client via het UWV.
GGMD heeft verzuimd voor benoeming geneesheer – directeur een adviesaanvraag voor te leggen aan de CR. Tijdens de eerste CR vergadering in 2025 sluit de nieuwe GD aan voor een nadere kennismaking.
Besproken onderwerpen:
Contacten, bijeenkomsten en werkgroepen
Zorgvraagontwikkeling
Een vertegenwoordiging van de CR is aanwezig geweest bij de bijeenkomst waarbij het resultaat van het onderzoek naar de ontwikkeling van de zorgvraag is toegelicht.
Werkgroep ONS en Carenzorgt
Een afvaardiging van de CR is hierbij deels uitgenodigd.
Ondernemingsraad
Afgevaardigden van de CR en OR hebben incidenteel contact met elkaar
Raad van Toezicht
Een vertegenwoordiging van de RvT woont 2x per jaar een overlegvergadering van de CR met de bestuurder a.i. bij. Daarbij wordt ook de samenwerking tussen de CR met de bestuurder besproken.
Rondgang bestuurder langs alle locaties
De CR heeft hiervoor ook een uitnodiging gehad en is bij een aantal locaties aanwezig geweest.
Positieve Gezondheid
Een afvaardiging van de CR is aanwezig geweest bij een bijeenkomst voor medewerkers over het gedachten-goed positieve gezondheid.
Vijfradenoverleg
De CR is aangesloten bij het vijfradenoverleg (thema was het concept strategisch meerjarenplan)
Werkgroep Kernassortiment
Een afvaardiging van de CR is uitgenodigd om deel te gaan nemen aan de klankbordgroep
Ambities
De CR start in 2025 met een brainstormsessie om na te denken over een effectievere invulling van de vergaderingen waarbij de CR veel meer zelf in regie wil zijn om de agenda te bepalen. Deze werd in 2024 voornamelijk gevuld door GGMD aangeleverde onderwerpen. Dat maakte dat de CR te weinig tijd heeft gehad om eigen onderwerpen te bespreken die zij zelf belangrijk vinden en welke direct het cliëntbelang raken. Dit heeft effect gehad op de bezetting van de cliëntenraad. Er zijn 5 leden gestopt eind 2024.
De bezetting van de CR is op dit moment te mager: 3 leden, 1 onafhankelijk voorzitter en de ambtelijk secretaris. Omdat GGMD een ambulante organisatie is, is het voor de CR lastiger om in contact te komen met cliënten. De CR heeft GGMD om ondersteuning gevraagd voor het werven van nieuwe leden via behandelaren en begeleiders.
Daarnaast wil de CR graag verder werken aan deskundigheidbevordering welke eind 2025 is gepland als de raad weer op volle sterkte is.
Ondernemingsraad
De ondernemingsraad (OR) heeft als taak de belangen van zowel de medewerkers als de organisatie te behartigen. Dit doet de OR vanuit de volgende koers:
Onze collega’s werken vanuit optimale werkomstandigheden in een gezonde, tweetalige en inclusieve organisatie.
De OR heeft zich ook in 2024 ingespannen om belangrijke signalen vanuit de werkvloer onder de aandacht van de bestuurder te brengen. Ook geeft de OR advies aan de werknemer wat deze zelf kan doen. De OR maakte zich sterk voor goede arbeidsvoorwaarden zoals in de werktijdenregeling is vastgelegd. Denk daarbij aan het garanderen van de rechten op scholingsuren voor de medewerkers.
Daarnaast zette de OR zich in voor goede voorwaarden voor het OR-werk. Zo hebben er gesprekken plaatsgevonden tussen de bestuurder a.i. en de OR om de samenwerkingsrelatie nog verder te verbeteren. Dit is een nog lopend proces.
Het hele jaar door bleef de OR in nauw overleg met de bestuurder a.i. over de financiële situatie van GGMD. De OR wordt goed geïnformeerd en neemt waar mogelijk deel aan bijeenkomsten over het transitieproces bij GGMD, waaronder het vijfradenoverleg. Ook was het ziekteverzuim bij GGMD een belangrijk terugkerend onderwerp van gesprek. Het ziekteverzuim heeft de OR ook kunnen bespreken met de bedrijfsarts.
Advies- en instemmingsaanvragen
De OR heeft zich in 2024 over een aantal advies- en instemmingsaanvragen gebogen. De OR adviseerde en/of deed uitspraken over:
De arbo-commissie van de OR gaat jaarlijks in overleg met de preventiemedewerker van de organisatie en de bedrijfsarts.
Aan de financiële commissie van de OR is de jaarrekening 2023 en de begroting 2025 nader toegelicht door de bestuurder a.i. en de financieel controller.
Medische staf
Met het ondertekenen van het stafreglement op 6 februari 2023 door de voorzitter van de medische staf en de interim bestuurder is de medische staf binnen GGMD opgericht. De medische staf (MS) is een inspraakorgaan op grond van de CAO GGZ.
De MS stelt zich ten doel om door, en onder gemeenschappelijke verantwoordelijkheid van haar leden, een kwalitatief goede medisch-specialistische zorg aan de cliënten te bevorderen, evenals het behartigen van de belangen van haar leden.
Het bestuur van de MS vergadert eenmaal per zes weken met de bestuurder. In dit overleg wordt gesproken over de belangrijke ontwikkelingen binnen GGMD, met name in relatie tot de continuïteit en de kwaliteit van de zorg. De medische staf kan de bestuurder gevraagd en ongevraagd adviseren ten aanzien van het medische en strategische beleid van de organisatie.
De medische staf is de bestuurder a.i. erkentelijk voor het goed faciliteren van de medische staf. Het bestuur van de medische staf heeft in 2024 6 keer vergaderd met de bestuurder a.i., waarvan 1 keer in aanwezigheid van de Raad van Toezicht. Het dagelijks bestuur heeft 9 keer vergaderd en de medische staf heeft daarnaast zelf 8 keer vergaderd (algemene ledenvergadering).
Het bestuur van de medische staf is in 2024 uitgebreid met een GZ- psycholoog in aanloop naar de overgang naar een multidisciplinaire adviesraad. Dit moet echter nog verder worden geïmplementeerd en is dus nog lopend.
Het afgelopen jaar werd de medische staf steeds geïnformeerd over de status van de verbetering van het primaire proces, het interventieplan en de financiën en het implementatietraject ONS (nieuwe ECD). De medische staf heeft deelgenomen aan de nieuwjaarsbijeenkomst voor alle medewerkers en het vijf raden overleg. Tijdens het vijf raden overleg stond het strategisch meerjarenplan centraal. De medische staf is tevens vertegenwoordigd in de klankbordgroep positieve gezondheid.
Over de inhoud van het strategisch meerjarenplan staat een adviesaanvraag uit bij de medische staf. De start van de projecten van het strategisch meerjarenplan is echter on hold gezet vanwege de ontoereikende declarabiliteit. De laatste maanden van 2024 hebben daarom vooral in het teken gestaan van het verbeteren van de declarabiliteit.
In 2024 is de medische staf tevens geïnformeerd over de deelname van GGMD aan de stichting Stop Fade-Out.
Daarnaast is er door de bestuurder a.i. een toelichting gegeven aan de MS op de jaarrekening 2023, de kaderbrief 2025 en de begroting 2025. Tevens is het professioneel statuut geactualiseerd.
Punten van aandacht voor 2025 zijn volgens de MS:
Hoofdredactie:
Concept
Uitvoering
Videoproductie
Nederlandse Gebaren
Met dank aan:
contact
Hoofdredactie:
Concept en uitvoering
Videoproductie
Script NGT
Nederlandse Gebaren
Met dank aan:
contact
sluit venster