Hoofdstuk 3

GGMD in beeld en getal

In het overzicht op deze pagina wordt GGMD in beeld en getal toegelicht. We willen hiermee de belangrijkste kerngetallen en resultaten die in 2024 zijn behaald laten zien.

Hoofdstuk 3

GGMD in beeld en getal

Dit hoofdstuk laat met cijfers en feiten zien hoe GGMD er in 2024 voorstond op het gebied van cliënten, medewerkers, kwaliteit en financiën.

Cliënten en zorgverlening
Het aantal cliënten is gegroeid ten opzichte van voorgaande jaren. De zorg wordt aangeboden in verschillende vormen, afhankelijk van leeftijd, problematiek en regio. Een deel van de cliënten is doof of slechthorend, anderen hebben bijvoorbeeld tinnitus of de ziekte van Ménière.

Medewerkers
Op 31 december 2024 had GGMD 225 medewerkers in loondienst, wat neerkomt op 166,8 FTE. 90% van het personeel is in vaste dienst, 10% werkt op zzp-basis of via detachering. De gemiddelde werkweek is 26,9 uur. De gemiddelde leeftijd van medewerkers is 44 jaar. Ongeveer een kwart is 55 jaar of ouder, wat risico’s op vergrijzing met zich meebrengt.

GGMD streeft naar een personeelsbestand waarvan 25% zelf een gehoorbeperking heeft. Dit lukt goed: veel medewerkers zijn doof of slechthorend, en brengen hun eigen ervaring in bij de zorg.

In- en uitstroom
De uitstroom van personeel is verder gedaald, naar 7% in 2024. Tegelijkertijd zijn er meer nieuwe collega’s bijgekomen dan er vertrokken zijn. Opvallend is dat het aantal mensen dat kort na indiensttreding vertrekt, daalt. Dit komt waarschijnlijk door het verbeterde inwerktraject. Ook het aantal stagiaires dat blijft werken bij GGMD is toegenomen.

Verzuim
Het ziekteverzuim blijft een aandachtspunt. In 2024 lag het gemiddeld op 9,85%, hoger dan het gestelde doel van 5%. De meldingsfrequentie is laag, wat duidt op langduriger verzuim. Veel van het verzuim is psychisch en privégerelateerd.

Kwaliteit en tevredenheid
GGMD scoort een 8,1 op cliënttevredenheid, gebaseerd op 584 reacties. Ook medewerkers voelen zich steeds meer betrokken en veilig. Het HKZ-keurmerk is behouden en er zijn geen meldingen van calamiteiten gedaan. Het aantal klachten is gedaald en werd grotendeels naar tevredenheid afgehandeld.

Financiën
GGMD sloot 2024 af met een verlies van € 367.225. Dit is een groot verschil met de positieve begroting van € 305.000. De totale opbrengsten bedroegen € 19,4 miljoen. De organisatie werkt aan herstel en financiële stabiliteit.

Hoofdstuk 3

GGMD in beeld en getal

In het overzicht op deze pagina wordt GGMD in beeld en getal toegelicht. We willen hiermee de belangrijkste kerngetallen en resultaten die in 2024 zijn behaald laten zien.

Hoofdstuk 3

GGMD in beeld en getal

Dit hoofdstuk laat met cijfers en feiten zien hoe GGMD er in 2024 voorstond op het gebied van cliënten, medewerkers, kwaliteit en financiën.

Cliënten en zorgverlening
Het aantal cliënten is gegroeid ten opzichte van voorgaande jaren. De zorg wordt aangeboden in verschillende vormen, afhankelijk van leeftijd, problematiek en regio. Een deel van de cliënten is doof of slechthorend, anderen hebben bijvoorbeeld tinnitus of de ziekte van Ménière.

Medewerkers
Op 31 december 2024 had GGMD 225 medewerkers in loondienst, wat neerkomt op 166,8 FTE. 90% van het personeel is in vaste dienst, 10% werkt op zzp-basis of via detachering. De gemiddelde werkweek is 26,9 uur. De gemiddelde leeftijd van medewerkers is 44 jaar. Ongeveer een kwart is 55 jaar of ouder, wat risico’s op vergrijzing met zich meebrengt.

GGMD streeft naar een personeelsbestand waarvan 25% zelf een gehoorbeperking heeft. Dit lukt goed: veel medewerkers zijn doof of slechthorend, en brengen hun eigen ervaring in bij de zorg.

In- en uitstroom
De uitstroom van personeel is verder gedaald, naar 7% in 2024. Tegelijkertijd zijn er meer nieuwe collega’s bijgekomen dan er vertrokken zijn. Opvallend is dat het aantal mensen dat kort na indiensttreding vertrekt, daalt. Dit komt waarschijnlijk door het verbeterde inwerktraject. Ook het aantal stagiaires dat blijft werken bij GGMD is toegenomen.

Verzuim
Het ziekteverzuim blijft een aandachtspunt. In 2024 lag het gemiddeld op 9,85%, hoger dan het gestelde doel van 5%. De meldingsfrequentie is laag, wat duidt op langduriger verzuim. Veel van het verzuim is psychisch en privégerelateerd.

Kwaliteit en tevredenheid
GGMD scoort een 8,1 op cliënttevredenheid, gebaseerd op 584 reacties. Ook medewerkers voelen zich steeds meer betrokken en veilig. Het HKZ-keurmerk is behouden en er zijn geen meldingen van calamiteiten gedaan. Het aantal klachten is gedaald en werd grotendeels naar tevredenheid afgehandeld.

Financiën
GGMD sloot 2024 af met een verlies van € 367.225. Dit is een groot verschil met de positieve begroting van € 305.000. De totale opbrengsten bedroegen € 19,4 miljoen. De organisatie werkt aan herstel en financiële stabiliteit.

Cliënten

Aantal unieke cliënten

H3 GGMD grafiek aantal unieke clienten in 2024

Aantal cliënten per financieringsstroom 2024

(noot: clienten kunnen in meerdere financieringsstromen voorkomen)

Percentageverdeling cliënten over de doelgroepen

H3 GGMD grafiek percentageverdeling clienten per doelgroep 2024

Verdeling cliënten per doelgroep en tinnitus

H3 GGMD verdeling clienten per doelgroep tinnitus 2024

Instroom cliënten per doelgroep

Verdeling leeftijdsgroepen cliënten

Omzet per financieringsstroom en doelgroep

Medewerkers

Aantal medewerkers

In 2024 is het aantal medewerkers in loondienst gegroeid ten opzicht van de jaren ervoor.  
Op 31 december 2024 heeft GGMD 225 medewerkers in loondienst, dit is inclusief stagiaires (7) en BBL’ers (1). Gezamenlijk vormt dit een FTE van 166,8. Gemiddeld werkt een medewerker van GGMD 0,75 FTE (26,9 uur per week).

H3 GGMD grafiek aantal medewerkers 2024

Aantal medewerkers PIL en PNIL

90% van onze medewerkers is in loondienst aan GGMD verbonden (PIL, Personeel in loondienst).

10% is als zzp’er of via detachering aan ons verbonden (PNIL, Personeel niet in loondienst). Dit is inclusief scribes. PNIL’ers hebben over het algemeen een klein contract.

Een aantal zzp’ers is bewust aangesteld als zzp’er, denk aan de clientvertrouwenspersoon en klachtenfunctionaris die slechts op uurbasis worden ingezet waar nodig.

H3 GGMD grafiek percentage aantal medewerkers 2024

Leeftijdsopbouw

De gemiddelde leeftijd binnen GGMD is 44 jaar. 25% van onze medewerkers is 55 jaar of ouder. Hier zien we, net als vorig jaar, een toekomstig risico. Ook al omdat we zien dat de instroom voor 11% bestond uit medewerkers van 55 jaar en ouder en voor 58 % uit medewerkers vanaf 40 jaar. Met name team Groningen, Veldhoven, Zoetermeer, het management en team Bedrijfsvoering kent een risico op het gebied van vergrijzing omdat daar relatief meer 55-plussers werkzaam zijn.

Als we specifiek kijken naar de in- en uitstroom per leeftijdscategorie zien we dat er percentueel meer 55-plussers zijn uitgestroomd dan ingestroomd. Toch bestaat bijna een kwart van de instroom uit medewerkers van 55 jaar of ouder. In de groep 40 tot 54-jarigen is het percentage instroom hoger dan het percentage uitstroom.

Verdeling van het personeel naar leeftijd nu, over 5 en over 10 jaar

Uit- en instroompercentage per leeftijdscategorie

H3 GGMD percentage in- en uitstroom naar leeftijd

Uitstroom

In 2024 zijn 15 medewerkers PIL uitgestroomd. Dit is exclusief stagiaires.

Eind december zijn er 218 medewerkers PIL bij GGMD werkzaam. Dit betekent dat 7% van ons personeel is uitgestroomd. De daling van de uitstroom die zich in 2023 heeft ingezet (van 17% naar 13%) heeft zich in 2024 verder doorgezet (van 13% in 2023 en naar 7% in 2024).

De ontwikkeling die in 2023 is ingezet, dat ook dove en slechthorende medewerkers uitstromen omdat ze elders een baan gevonden hebben, zet zich door.

Uitstroom medewerkers per team

H3 GGMD overzicht uitstroom

Contractduur bij uitstroom

De afgelopen jaren vond 50% van de uitstroom plaats door medewerkers die korter dan 3 jaar in dienst waren. In 2024 zien we hierin een kentering. Dit percentage daalt naar 40%, waaruit we voorzichtig de conclusie kunnen trekken dat we beter in staat zijn medewerkers aan ons te binden. Ondanks de trend op de arbeidsmarkt onder met name jongere medewerkers om snel van baan te wisselen.

Instroom

In 2024 zijn 34 medewerkers in loondienst gestart bij GGMD. Dit is exclusief stagiairs. Ook in 2024 zijn 3 stagiaires/scribes na hun afstuderen in loondienst gekomen. Het opleiden van studenten binnen GGMD blijkt dus ook een goede manier te zijn om nieuwe medewerkers te werven.

H3 GGMD instroom 2024
Medewerkers in de zorg en in de niet-zorg (incl stagiaires)

Zorgprofessionals en staf

In de verhouding medewerkers zorg en niet-zorg heeft geen grote verschuiving plaatsgevonden. Bestond het aantal medewerkers in 2023 voor 76% uit zorgprofessionals, in 2024 ligt dit percentage op 74% (exclusief inzet scribes). Een toename van niet-zorgmedewerkers is mede veroorzaakt door het intern organiseren van de zorgadministratie. Dit was voorheen uitbesteed. Hoewel het insourcen van de zorgadministratie leidt tot een toename van het personeel in staffuncties, weegt dit niet op tegen de voordelen (ook in financiële zin) die dit met zich meebrengt.

Medewerkers in de zorg en in de niet-zorg (incl stagiaires)

Wel zien we in de loop der jaren een toename in het aantal teamsecretaresses: 22% van de niet-zorgfuncties wordt vervuld door een teamsecretaresse. Als we kijken naar het percentage medewerkers in de stafafdelingen (dus exclusief de teamsecretaresses), dan werkt slechts 20% van de medewerkers in een stafafdeling of als manager, en 80% in een zorgteam.

Aantal zorgmedewerkers per team

H3 GGMD grafiek verdeling per team

Functies binnen de zorg

Op 31-12-2024 werkt 23% van de zorgprofessionals binnen Kind en Jeugd (K&J).

44% van alle zorgprofessionals werkt als maatschappelijk werker of ambulant begeleider.

Binnen de hele zorg is de verdeling als volgt:

H3 GGMD grafiek functies 2024

Aantal medewerkers met een auditieve beperking

GGMD streeft ernaar dat 25% van haar medewerkers zelf een auditieve beperking heeft. Onder de slechthorende medewerkers worden alleen die medewerkers geteld, welke een schrijftolk nodig hebben in groepsbijeenkomsten. Licht gehoorverlies wordt dus niet meegeteld.

H3 GGMD grafiek medewerkers met auditieve beperking

Verzuim

Doelstelling van GGMD is een verzuimpercentage van maximaal 5%. In 2020 lag dit percentage op 5,31%. In de jaren erna is dit gestegen naar een cumulatief (voortschrijdend gemiddeld) verzuimpercentage van 9,23% in 2023. Doelstelling van 2024 was dit verzuimpercentage weer te laten dalen. Dit doel is niet behaald. Het cumulatief verzuimpercentage in 2024 is 9,99%.

De meldingsfrequentie ligt binnen GGMD lager dan gemiddeld in de zorg (1,18 tegenover 1,3). Dit laat zien dat we met name een probleem hebben in langer durend verzuim.

H3 GGMD grafiek verzuimpercentage 2024

Kwaliteit

Cliënttevredenheid

De cliënttevredenheid meten we met het CTO. We worden gewaardeerd met een 8,1. Dit is gebaseerd op een respons van 584 cliënten.

Scores ervaring van de behandeling

Bejegening

Info behandeling

Samen beslissen

Uitvoering behandeling

Keurmerken

Het HKZ-keurmerk is gecontinueerd in 2024.

We voldoen aan de normen van het Keurmerk Basis GGZ 2024.

Meldingen IGJ
We hebben in 2024 geen meldingen van calamiteiten hoeven doen bij de IGJ.

Meldingen interne en externe vertrouwenspersoon medewerkers
In 2024 zijn er vijf meldingen gedaan bij de interne vertrouwenspersoon voor medewerkers. Er zijn drie meldingen gedaan bij de externe vertrouwenspersoon. Door de externe vertrouwenspersoon is een advies uitgebracht en daarmee zijn de meldingen naar tevredenheid afgehandeld.   

Klachten
GGMD streeft ernaar om een klimaat te scheppen waarin mensen zich vrij voelen om ontevredenheid te uiten. We zullen al het mogelijke doen om de oorzaak van de onvrede weg te nemen, de klacht op te lossen en hier lering uit te trekken.

In 2024 heeft de klachtenfunctionaris voor geheel GGMD in totaal 8 klachtmeldingen van cliënten ontvangen. In 2023 waren dat er 15 en in 2022 zijn er 12 klachten ingediend. We zien dus een daling in het aantal klachten.
4 klachtmeldingen zijn in 2024 niet ontvankelijk verklaard omdat zij of door de klager zijn ingetrokken of omdat de klager niet bevoegd was een klacht in te dienen (conform de klachtregeling). Van de 4 afgehandelde klachten zijn er 3 naar tevredenheid van de klager afgehandeld. 1 klacht is door de klager aan de Klachtencommissie voorgelegd.

Datalekken
Alle bedrijven, instellingen en overheden zijn verplicht om actief om te gaan met de datalekken. Bij een datalek gaat het om ongeoorloofde of onbedoelde toegang tot persoonsgegevens. Maar ook om het ongewenst vernietigen, verliezen, wijzigen en verstrekken van persoonsgegevens.

In 2024 zijn er in totaal 13 datalekken gemeld. Deze datalekken zijn zorgvuldig afgehandeld.
Er is 1 melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).

Financiën

In het verslagjaar is een negatief resultaat behaald van € – 367.225  (begroot € 305.000 positief).

  • De bedrijfsopbrengsten bedroegen € 19.382.440.
  • De bedrijfslasten bedroegen € 19.795.884 en de rentebaten € 46.219.
  • Het eigen vermogen per 31-12 is door het negatieve resultaat afgenomen van € 3.457.634   
    eind 2023 naar € 3.090.409  eind 2024.

Een nadere toelichting op de financiën is opgenomen in hoofdstuk 5 van dit jaarverslag.

GGMD © 2025 - Alle rechten voorbehouden

Colofon

Hoofdredactie:

Marijn Krijger

Marketing & Communicatie GGMD

Concept

Uitvoering

Videoproductie

Nederlandse Gebaren 

Martin Mojet

Met dank aan:

Lieke Jansen
Kim Hoeks

contact

Colofon

Hoofdredactie:

Marijn Krijger

Marketing & Communicatie GGMD

Concept en uitvoering

Videoproductie

Script NGT

Mariska Bijsterveld

Nederlandse Gebaren 

Lieke Vlasveld

Met dank aan:

Hetty van Oldeniel
Kim Hoeks

contact

sluit venster