Hoofdstuk 2

Terugblik op 2024

In dit hoofdstuk blikken we terug op het jaar 2024. De belangrijkste ontwikkelingen en activiteiten die hebben plaatsgevonden worden op een rijtje gezet.

Tevens vind je hier de video van het interview met …..

Hoofdstuk 2

Terugblik op 2024

In 2024 heeft GGMD veel aandacht besteed aan interne verbetering en voorbereiding op de toekomst. De organisatie is qua management weer op volle sterkte en heeft stappen gezet naar integrale zorgteams. Zo zijn de teams voor Kind & Jeugd samengevoegd met teams voor volwassenenzorg, wat zorgt voor meer samenwerking en efficiëntere zorg.

Organisatiestructuur
De basis van de organisatie is verder versterkt. Bedrijfsprocessen zijn verbeterd, stuurinformatie is betrouwbaarder en het kwaliteitssysteem kreeg opnieuw een positieve beoordeling. Ook is begonnen met de implementatie van een nieuw Elektronisch Cliëntendossier (ECD), wat veel tijd en energie vroeg.

Financiële uitdagingen
Financieel gezien was 2024 een lastig jaar. Ondanks inspanningen om de inkomsten te verbeteren, was er sprake van een fors verlies. De oorzaken liggen vooral bij onvoldoende declarabele uren en hoog ziekteverzuim. GGMD is zich bewust van de noodzaak tot financieel herstel en werkt aan een solide basis voor de toekomst.

Personeel en organisatie
Op het gebied van medewerkers is er sprake van positieve ontwikkelingen. Het aantal medewerkers is gegroeid en de uitstroom is laag. Vooral de vernieuwing van het inwerktraject draagt bij aan meer binding. De inzet van zzp’ers blijft beperkt, mede vanwege aangescherpt beleid en veranderende wetgeving.

Marketing en zichtbaarheid
In marketing en communicatie zijn stappen gezet. GGMD is beter zichtbaar in het werkveld en onder verwijzers. De vernieuwde website is toegankelijker en tweetalig ingericht. De organisatie was aanwezig op beurzen en congressen en heeft nieuwe samenwerkingen verkend, onder andere met Specsavers en andere GGZ-instellingen.

Kwaliteit van zorg
De kwaliteit van zorg is verbeterd door uniforme werkprocessen, dossiercontroles en scholing. De cliënttevredenheid scoorde een 8,1. Ook medewerkers gaven in een tevredenheidsonderzoek aan zich veiliger te voelen en meer vertrouwen te hebben in het management. Wel zijn er aandachtspunten, zoals werkdruk en ontwikkelmogelijkheden.

GGMD kijkt terug op een intensief, maar leerzaam jaar waarin de basis is gelegd voor verdere groei en verbetering.

Hoofdstuk 2

Terugblik op 2024

In dit hoofdstuk blikken we terug op het jaar 2024. De belangrijkste ontwikkelingen en activiteiten die hebben plaatsgevonden worden op een rijtje gezet.

Tevens vind je hier de video van het interview met …..

Hoofdstuk 2

Terugblik op 2024

In 2024 heeft GGMD veel aandacht besteed aan interne verbetering en voorbereiding op de toekomst. De organisatie is qua management weer op volle sterkte en heeft stappen gezet naar integrale zorgteams. Zo zijn de teams voor Kind & Jeugd samengevoegd met teams voor volwassenenzorg, wat zorgt voor meer samenwerking en efficiëntere zorg.

Organisatiestructuur
De basis van de organisatie is verder versterkt. Bedrijfsprocessen zijn verbeterd, stuurinformatie is betrouwbaarder en het kwaliteitssysteem kreeg opnieuw een positieve beoordeling. Ook is begonnen met de implementatie van een nieuw Elektronisch Cliëntendossier (ECD), wat veel tijd en energie vroeg.

Financiële uitdagingen
Financieel gezien was 2024 een lastig jaar. Ondanks inspanningen om de inkomsten te verbeteren, was er sprake van een fors verlies. De oorzaken liggen vooral bij onvoldoende declarabele uren en hoog ziekteverzuim. GGMD is zich bewust van de noodzaak tot financieel herstel en werkt aan een solide basis voor de toekomst.

Personeel en organisatie
Op het gebied van medewerkers is er sprake van positieve ontwikkelingen. Het aantal medewerkers is gegroeid en de uitstroom is laag. Vooral de vernieuwing van het inwerktraject draagt bij aan meer binding. De inzet van zzp’ers blijft beperkt, mede vanwege aangescherpt beleid en veranderende wetgeving.

Marketing en zichtbaarheid
In marketing en communicatie zijn stappen gezet. GGMD is beter zichtbaar in het werkveld en onder verwijzers. De vernieuwde website is toegankelijker en tweetalig ingericht. De organisatie was aanwezig op beurzen en congressen en heeft nieuwe samenwerkingen verkend, onder andere met Specsavers en andere GGZ-instellingen.

Kwaliteit van zorg
De kwaliteit van zorg is verbeterd door uniforme werkprocessen, dossiercontroles en scholing. De cliënttevredenheid scoorde een 8,1. Ook medewerkers gaven in een tevredenheidsonderzoek aan zich veiliger te voelen en meer vertrouwen te hebben in het management. Wel zijn er aandachtspunten, zoals werkdruk en ontwikkelmogelijkheden.

GGMD kijkt terug op een intensief, maar leerzaam jaar waarin de basis is gelegd voor verdere groei en verbetering.

Bestuur en management

Management op sterkte
Het management is weer op volle kracht. Ieder team beschikt over een eigen manager die voldoende nabij is. Met de aanstelling van een nieuwe manager bedrijfsvoering is ook het team bedrijfsvoering en het strategisch managementteam weer op orde. Continuïteit in het management draagt bij aan meer vertrouwen en rust in de teams.

Daarnaast is er op 1 oktober een nieuwe geneesheer-directeur in loondienst gestart. Zij is goed ingewerkt door de voormalig geneesheer-directeur.

Samenvoeging Kind & Jeugd met teams volwassenzorg
Onder leiding van de interim-manager K&J is er een advies uitgebracht over de positionering en aansturing van het team K&J (centraal of decentraal). De stem van de medewerkers is via een klankbordgroep van medewerkers nadrukkelijk meegenomen in de adviezen.
Op basis van dit advies en in goed overleg met de OR, is besloten om in 2024 toe te werken naar een situatie waarbij het team K&J per regio wordt samengevoegd met het team volwassenzorg.

De managers worden daarmee integraal verantwoordelijk voor een aantal 0 – 100 teams (kinderen, jongeren en volwassenen). Er is sprake van een integraal aanbod in ieder team van WMO, ZvW-ZG, sGGZ en Jeugdzorg voor mensen met beperkingen op het gebied van gehoor in alle leeftijden. Deze samenvoeging is in 2024 op vrijwel alle locaties gerealiseerd.  

Om de effecten van het samengaan van K&J met de volwassenteams te monitoren, worden op meerdere momenten, anoniem vragenlijsten uitgezet onder de medewerkers.

Basis op orde
Nadat de focus de afgelopen twee jaar vooral heeft gelegen op het verhogen van de declarabiliteit is er in 2024 ook weer aandacht besteed aan de professionele visie en doorontwikkeling van de organisatie. Dit is nodig om  de cliënten het beste mogelijke te bieden en medewerkers te inspireren en de betrokkenheid te vergroten.

Sinds 2022 werken we aan het op orde brengen van de basis. Hierin zijn grote stappen gezet:

  • Bij bedrijfsvoering zijn de bedrijfsprocessen beschreven en verbeterd. Hierdoor hebben we meer controle en sneller inzicht. De stuurinformatie is betrouwbaar en tijdig beschikbaar.  
  • Bij medewerkers zien we minder uitstroom en het invullen van vacatures gaat sneller. Zelfs met een krappe arbeidsmarkt. Ons werkgeversimago is verbeterd.
  • Ons kwaliteitssysteem is wederom positief beoordeeld in de HKZ-audit.
  • Er is besloten met een nieuw ECD te werken. 2024 stond in het teken van de implementatie van dit nieuwe ECD.
  • Manual Master (het documentbeheersysteem) is opgeschoond waardoor beleidsdocumenten makkelijker zijn te vinden en periodiek geëvalueerd worden door de documenteigenaar.
  • De dossiercommissie is van start gegaan en daarmee ook de periodieke dossiercontroles. Daarmee krijgen we een beter zicht op de kwaliteit van de dossiers.
  • Rondom informatieveiligheid worden stappen gezet om te zorgen dat we voldoen aan de AVG.

Doordat de basis steeds meer op orde aan het komen is, was er tijd en ruimte om te werken aan een (concept) strategisch meerjarenplan. Dit plan is tot stand gekomen door verbinding te zoeken met de medewerkers en met hen in gesprek te gaan over verschillende ontwikkelingen en een toekomst-bestendig GGMD.

Het meerjarenplan ligt inmiddels (in concept) klaar en richt zich op de toekomstige koers van GGMD. Het geeft de prioriteiten en ambities voor de komende jaren aan (voor meer informatie hierover verwijzen we naar hoofdstuk 7).

Azra Kopic vertelt over haar werk bij het Kind & Jeugd team

Azra Kopic is pedagogisch behandelaar bij het Kind & Jeugd team van GGMD. Vanuit haar eigen ervaring werkt zij met dove en slechthorende kinderen en jongeren.

Bedrijfsvoering

Werken aan financieel herstel
Ondanks alle inspanningen die zijn verricht om de declarabiliteit te verbeteren, en tegelijkertijd te sturen op kostenbeheersing, is de verwachte lijn naar herstel en een positief resultaat niet voldoende doorgezet in 2024. Op een aantal locaties is de declarabiliteit nog niet op het benodigde niveau. Belangrijke oorzaken hiervoor zijn het niet behalen van de declarabiliteitsnorm en een hoog ziekteverzuim. Het sturen op een kostendekkende en duurzame exploitatie is en blijft nog steeds noodzakelijk. 

Er zal eerst een stevige en robuuste financiële basis gelegd moeten worden en daarmee samenhangend een goede cliënteninstroom. Dat is een voorwaarde om gezond de toekomst in te gaan. Dit betekent dat we in 2024 nog niet zijn gestart met de projecten uit het (concept) strategisch meerjarenplan. Voor 2025 is er wel een sluitende begroting opgesteld.

Interne beheersing op orde
Er is sprake van een structurele verbetering van de interne beheersing. Dit wordt ook bevestigd door de accountant en heeft in 2024 geresulteerd in een soepel verloop van het jaarrekeningproces. In 2024 heeft de RvT na een zorgvuldig selectieproces Qconcepts benoemd als nieuwe accountant. Zij zijn in november gestart met de interim controle.

Begin 2025 gaat GGMD meedoen met de benchmark Overhead van Berenschot. Op basis van de uitkomsten van deze benchmark wordt er een plan opgesteld om de overhead (zowel centraal als decentraal) goed aan te laten sluiten bij de context en omvang van GGMD.

Implementatie ECD met een goed informatiemanagement
Het eerste halfjaar van 2024 stond in het teken van de inrichting en implementatie van het nieuwe ECD ONS en daarmee samenhangend de hervorming van het primair proces. Er zijn verschillende werkgroepen samengesteld om mee te denken over de inrichting, er zijn super-users aangesteld en medewerkers zijn geschoold. Vanaf 1 juni werken de medewerkers met ONS.

De inrichting van ONS is vanaf juni verder ontwikkeld. Daarom zijn in november en december herhalingscursussen aangeboden aan medewerkers om tot een uniforme werkwijze binnen het ECD te komen. De inrichting van ONS blijft in 2025 op de agenda staan. Een aantal belangrijke onderwerpen die in 2025 prioriteit hebben zijn de inrichting van het cliëntenportaal ‘Caren Zorgt’ en de koppeling met een vragenlijstenportaal ‘Bergop’. Dit vraagt om een zorgvuldig inrichtings- en implementatietraject.

Eind 2024 is via Bergop het CTO uitgezet onder alle cliënten en vanaf 2025 kan dit portaal gebruikt worden voor het uitzetten van andere vragenlijsten.

Onderdeel van dit ECD-traject was tevens het goed organiseren en inbedden van het informatiemanagement. Dit heeft geresulteerd in dashboards met betrouwbare en volledige stuurinformatie die voor bestuur, management en teams het meest relevant zijn.

Informatieveiligheid
In 2024 heeft GGMD een cybersecurityscan laten uitvoeren. De uitkomsten daarvan waren bemoedigend. De aanbevelingen hebben geleid tot een plan van aanpak dat in 2025 zal worden uitgerold.

Huisvesting
In 2024 is onze locatie Groningen opgeknapt. En is er een nieuwe satellietlocatie betrokken in Nijmegen. In 2025 zullen er volgens planning weer twee locaties worden aangepakt, te weten Amsterdam en Apeldoorn.

Medewerker- en organisatieontwikkeling (M&O)

Professionele en gemotiveerde medewerkers zijn de spil van GGMD. Met passie en betrokkenheid zorgen de medewerkers ervoor dat de zorg voor de cliënten van een hoog niveau is. Het is van belang om medewerkers zodanig te ondersteunen en faciliteren dat zij met plezier werken en in staat zijn om zorg en behandeling van goede kwaliteit te (kunnen blijven) bieden.

Gezien de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt en de strengere handhaving rondom de inzet van zzp’ers zullen er blijvend extra inspanningen nodig zijn voor het aantrekken en behouden van voldoende gekwalificeerde medewerkers. Daarnaast zal de beschikbare capaciteit efficiënt en effectief ingezet moeten worden.

Beleid inzet ZZP
GGMD heeft al jaren als uitgangspunt om de inzet van zzp’ers te beperken, omdat we een duurzame verbinding en betrokkenheid met medewerkers nastreven. Daarnaast staan we voor een arbeidsvoorwaardelijke gelijkwaardigheid tussen medewerkers en willen we de kosten beperkt houden. De krapte op de arbeidsmarkt staat ons echter af en toe in de weg, waardoor we soms genoodzaakt worden zzp’ers in te zetten.

Per 1 januari 2025 stopt het handhavingsmoratorium van de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA). Dit betekent dat er vanaf die datum streng zal worden gecontroleerd op schijnzelfstandigheid bij de inzet van zzp’ers. Om die reden is in 2024 nieuw beleid geformuleerd ten aanzien van de inzet van zzp’ers en zijn met de huidige zzp’ers afspraken gemaakt over afbouw. zzp’ers worden in principe alleen ingezet ter ziektevervanging, als het gaat om expertise die we niet binnen de organisatie hebben of voor tijdelijke capaciteitsproblemen.

Omdat de inzet van zzp’ers binnen GGMD al beperkt was, en het ons gedurende het jaar gelukt is de meeste zzp psychiaters te vervangen door psychiaters in loondienst, heeft dit intern geen continuïteitsproblemen opgeleverd.

In- en uitstroom
Het uitstroompercentage bij medewerkers van GGMD liep afgelopen jaren al sterk terug. Deze trend heeft zich doorgezet. In 2024 is slechts 7% van ons personeel uitgestroomd. Daarnaast zien we nog een positieve ontwikkeling. Voorheen vond 50% van de uitstroom plaats door medewerkers die nog geen 3 jaar in dienst waren. In 2024 is sterk ingezet op het verbeteren van het inwerktraject binnen GGMD. Het inwerkprogramma is geactualiseerd en gedigitaliseerd en de taken van het ‘maatje’ van de startende medewerker zijn beter uitgeschreven. De verbetering van het inwerktraject lijkt effect te hebben. Het percentage medewerkers dat kort na indiensttreding vertrekt daalt.

In 2024 zijn meer medewerkers ingestroomd dan uitgestroomd. We zien dus een groei in personeel (en cliënten).

Arbeidsmarktproblematiek
Ondanks de grote krapte op de arbeidsmarkt, kan GGMD de meeste vacatures nog invullen. Positief is ook dat het ons lukt de meeste functies in loondienst in te vullen.

De arbeidsmarktcommunicatiecampagnes met advertenties op sociale media werken goed om vacatures te vervullen. De werkenbijggmd.nl-pagina geeft een duidelijk overzicht van de vacatures en het aantal bezoekers is door promotie van deze pagina groot.

Opleidingsbeleid
Het opleidingsbeleid is sinds 2022 sterker gericht op het zelf opleiden van nieuwe medewerkers. Dit heeft ook in 2024 zijn vruchten afgeworpen. We zien ook dat psychologen in opleiding tot GZ-psycholoog (PIOG) zijn afgestudeerd en in dienst blijven. Drie stagiaires/scribes zijn in dienst gekomen bij GGMD en er is een nieuwe dove BBL’er gestart in het team Veldhoven.

Ook is gewerkt aan de wens om het gebarenniveau van medewerkers te verhogen. Zo is een gebarenbibliotheek gebouwd, waarin je de gebaren van alle functies binnen GGMD kunt leren, en de gebaren van plaatsen waar GGMD een eigen locatie heeft. Ook is de cursus eerstelijns gebaren geactualiseerd en gedigitaliseerd en is een start gemaakt met de actualisatie van de cursus GGZ-gebaren. Dit laatste in samenwerking met Pro Persona de Riethorst en Tyd.

Taakdifferentiatie
Vanwege de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt wordt meer ingezet op taakdifferentiatie. Verpleegkundig specialisten of basisartsen kunnen taken overnemen van psychiaters en maatschappelijk werkers of pedagogisch behandelaars nemen taken over van GZ-psychologen. Dit bevordert een efficiënte praktijkuitvoering, hoewel de implementatie ervan varieert tussen teams. In 2025 wordt verdere aandacht besteed aan de implementatie van de taakdifferentiatie.

Verzuim(begeleiding)
In 2024 blijft het verzuim binnen GGMD hoog. In 2024 kennen we een gemiddeld verzuim van 9,85% en daarmee is ons verzuim hoger dan gemiddeld in de branche.

Binnen GGMD is het werkgerelateerd verzuim laag. Ook verzuim door fysieke oorzaken komt nauwelijks voor. Psychisch, met name langdurig psychisch verzuim is hoog, vaak veroorzaakt door privé-omstandigheden. Zowel voor ons als voor de bedrijfsartsen is het bij psychisch verzuim lastiger in te schatten wat iemand nog wel kan doen, om op deze manier te voldoen aan onze visie op verzuim: ziekte overkomt je, verzuim overleg je met je manager en samen kijk je wat je nog wel kunt doen.

Er zijn acties ingezet om het verzuim te verlagen. Onze visie op, en de regels bij verzuim zijn opnieuw gecommuniceerd, onder meer via visuele praatplaten.

Er zijn in 2024 cursussen voor medewerkers ontwikkeld om hun mentale veerkracht te versterken en/of beter grenzen te stellen naar cliënten. Deze cursussen worden begin 2025 gegeven.

Ten slotte krijgen de managers een training ‘Positieve Gezondheid en het andere gesprek’, om op een andere manier over gezondheid (i.p.v. ziekte) te spreken en de regie bij de medewerker te leggen.

Met de bedrijfsarts is meer overleg over wat eventueel wel mogelijk is bij psychisch verzuim.

Positieve gezondheid
Binnen GGMD willen we werken vanuit de visie van positieve gezondheid. In 2024 is er een eerste bijeenkomst voor medewerkers georganiseerd over dit gedachtegoed. Vanuit deze bijeenkomst is een kerngroep van zorgmedewerkers en managers ontstaan die met dit onderwerp verder aan de slag gaan. Ook vanuit M&O is een stap gemaakt naar het werken vanuit de visie van positieve gezondheid. Zo worden de ontwikkelgesprekken en verzuimgesprekken steeds meer gevoerd vanuit deze visie.

Veilig en gezond werken
In 2024 is specifiek aandacht besteed aan het werken met doofblinde cliënten. Dat kan namelijk fysiek zwaar zijn voor een behandelaar of begeleider. In beleid is vastgelegd aan welke voorwaarden voldaan moet zijn om het werk met doofblinde cliënten fysiek duurzaam uit te kunnen voeren.

Medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO)
Eind 2024 is weer een MTO gehouden. 61% van onze medewerkers heeft het onderzoek ingevuld. Gelukkig scoren we, juist op de punten waar we afgelopen 2 jaar hard aan gewerkt hebben, een stuk hoger dan in 2022.
Medewerkers vinden dat we meer aandacht besteden aan veiligheid op de werkplek. Ook het vertrouwen in het management is gestegen. Belangrijk is dat veel medewerkers aangeven plezier te hebben in het werk en trots te zijn op hun collega’s en het werk wat ze doen.

De organisatie van werkprocessen kan beter. Ook kunnen we nog beter worden in het gebruiken van ideeën en suggesties van medewerkers. De medewerkers die in de maatschappelijke dienstverlening werken, hebben aangegeven niet tevreden te zijn over hun ontwikkelingsmogelijkheden.  

Er zijn ook een aantal opvallende verschillen waargenomen. Medewerkers die doof zijn, geven vaker een lagere score, terwijl medewerkers die slechthorend zijn, juist vaker een hogere score geven. Medewerkers die werken op de Jeugdwet of WMO-ZvW scoren op veel vragen vaker lager, terwijl de medewerkers die in de GGZ (ZPM) werken, vaak juist iets hoger scoren. Opvallend is ook dat ongewenst gedrag tussen collega’s niet wordt gemeld, terwijl iedereen aangeeft bekend te zijn met de procedure. Ongewenst gedrag door cliënten wordt wel vaker gemeld.

De resultaten van het MTO geven dus weer een aantal aanknopingspunten waaraan gewerkt kan worden.

Marketing en communicatie

GGMD is een nicheorganisatie in Nederland en wil graag een sterke partner zijn op de markt voor dove en slechthorende mensen, en voor mensen met een andere gehoorbeperking, die ergens in hun leven vastlopen. We bedienen het hele land en opereren in een speelveld met cliënten, verwijzers, financiers, partners, concurrenten en stakeholders.

Zichtbaarheid en positionering GGMD
GGMD wordt steeds zichtbaarder in de markten en in de keten. Verwijzers, cliënten en sollicitanten weten ons steeds beter te vinden. De investering in marketing en communicatie heeft hieraan bijgedragen. Tweetalig communiceren is daarbij een belangrijk speerpunt. Video’s in gebaren en teksten in Nederlands. Deze combinatie zorgt voor een steeds beter bereik. 

Een groot deel van de cliënten komt bij GGMD via verwijzers, zoals huisartsen, audiologische centra, psychologen, gemeentes en wijkteams en verzekeringen. Om de zorg te kunnen verlenen is het eveneens belangrijk om op de arbeidsmarkt actief te werven, zichtbaar te zijn en een goede positie te verwerven. In onderstaand schema is te zien hoe GGMD in de keten en markt opereert.

Zichtbaarheid en positionering GGMD

Het stakeholdermanagement is in de hele organisatie belegd. Op elk niveau zijn contacten met andere organisaties. De landelijke contacten liggen op bestuurlijk niveau, lokale contacten op managementniveau en inhoudelijk contact over of voor cliënten op behandel- en begeleidingsniveau. 

De managers leggen en onderhouden contacten met externe stakeholders zoals CI-centra, audiologische centra, scholen en zorgorganisaties waar cliënten wonen of verblijven die een zorgvraag hebben die aansluit op het aanbod dat wij voeren. Verder hebben we in 2024 op bestuurlijk niveau de banden aangehaald met een aantal samenwerkingspartners zoals:

  • Deelkracht,
  • het Zorginnovatieforum,
  • Specsavers,
  • Hoormij-NVVS,
  • de Nederlandse GGZ,
  • het Kenniscentrum voor Kinder- en Jeugdpsychiatrie,
  • FENAC (Federatie van Nederlandse Audiologische Centra),
  • Kentalis, Pro Persona, Auris en Trajectum LVB.

Met Specsavers is de mogelijkheid verkend een stichting op te zetten om vereenzaming van slechthorende mensen te voorkomen en te herkennen onder de naam Stop Fade-out.

Bij de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) is de adviseur Marketing & Communicatie lid van de redactiecommissie van het blad Markant om hiermee de positie van mensen met een zintuiglijke beperking meer onder de aandacht te brengen.
Tot slot hebben er oriënterende gesprekken plaatsgevonden met twee GGZ kerninstellingen om aansluiting te vinden bij de mentale gezondheidsnetwerken in de regio. In 2025 zullen deze gesprekken gecontinueerd worden, ook met andere kerninstellingen.

Door deze contacten kan er meer gezamenlijk worden opgetrokken om voor onze doelgroep de beste zorg te organiseren. Nu en in de toekomst.

Een jaar aangesloten op ZorgDomein
Om de instroom voor de verwijzers te verbeteren is GGMD in 2023 aangesloten op ZorgDomein. Dit is een verwijsapplicatie die door een groot deel van de artsen, onder wie huisartsen en KNO-artsen, wordt gebruikt om door te verwijzen. De aansluiting op ZorgDomein zorgt voor een betere vindbaarheid. Het aantal verwijzingen is in 2024 met 10% gestegen ten opzichte van 2023 (500 naar 550).

Toegankelijke website
De website is vernieuwd in 2024. Op 1 juni is, volgens planning, de nieuwe website live gegaan (www.ggmd.nl). De vormgeving, navigatie en functionaliteit zijn zo ingericht dat de belangrijke doelgroepen cliënten en verwijzers GGMD beter weten te vinden. Daarnaast is de site ontworpen om professionaliteit uit te stralen.

De website voldoet aan de WCAG-toegankelijkheidseisen. Contrast kan worden aangepast net als de lettergrootte. Bij het maken van de site is ook rekening gehouden met het kunnen lezen op de brailleleesregel.

Met video’s in NGT en teksten in Nederlands is de website deels tweetalig. In 2025 wordt de website verder doorontwikkeld waarbij vindbaarheid in zoekmachines en generatieve AI-tools (ChatGPT, Gemini, Claude, Perplexity, etc) een belangrijk speerpunt is. Er wordt daarbij uiteraard rekening gehouden met de privacyregels.

Naast ggmd.nl heeft GGMD ook de sites werkenbijggmd.nl om de arbeidsmarkt te bedienen en staan de publicaties zoals jaarverslagen en de magazines op publicatiesggmd.nl.

Beurzen, congressen en campagnes
Op beurzen ontmoeten medewerkers van GGMD de doelgroep, zowel cliënten als verwijzers. Niet alle beurzen en congressen kunnen worden bezocht. Keuzes zijn nodig. De betere zichtbaarheid door deel te nemen aan deze beurzen en congressen is merkbaar in het aantal aanvragen en bezoeken aan de website.

Beurzen en congressen waar we als GGMD met een stand aanwezig waren en/of op een andere manier een bijdrage hebben geleverd, zijn:

  • Joining Forces, met Kentalis, Trajectum en ESMHD organiseerden we het succesvolle internationale congres Joining Forces New Perspectives in Haarlem. 12 landen en 5 continenten waren vertegenwoordigd. Door medewerkers van GGMD zijn twee workshops verzorgd.
  • NVvP Voorjaarscongres, congres voor 2500 psychiaters. Hier waren we aanwezig voor de arbeidsmarkt. Mede door deze aanwezigheid hebben we openstaande vacatures kunnen invullen.
  • Hoorzorgbeurs, audicienscongres. Congres en beurs voor 1000 audiciens. We waren hier met een stand aanwezig en hebben in twee expertsessies de laatste inzichten over de doelgroep gedeeld.
  • Let’s Connect, bij het tweede internationale congres van de Stichting Plots- en Laatdoven waren we aanwezig met een stand. Aan prinses Laurentien is uitgelegd wat GGMD doet en welke doelgroepen hiermee worden ondersteund.
  • Kennissessie met Corparis
  • OPCI-bijeenkomst
  • Werelddovendag
  • Samenwijzerdag, een dag vol waardevolle inzichten en ervaringen over het werken met mensen met een beperking in horen en zien.
  • Wapperdag Swedoro
  • Deelkracht Kennisfestival
  • Dag van de Jeugdprofessional
  • Partners in Verstaan
  • Clinical Conference, bij dit jaarlijks terugkerend goed bekeken webinar van Specsavers heeft een GZ-psycholoog van GGMD de mentale gevolgen van gehoorverlies toegelicht.

Verder hebben we ook in 2024 weer stil gestaan bij de volgende themaweken:

  • Week van het oorsuizen (februari)
  • Week van de toegankelijkheid (oktober)
  • Week van de suïcidepreventie (september)

Media

G.Hoor
Elk jaar maakt GGMD een magazine voor cliënten en voor verwijzers. Hierin staan verhalen van, voor, over en door mensen die een link hebben met de doelgroepen van GGMD.
Het magazine wordt toegestuurd aan alle cliënten. Op congressen en beurzen wordt het magazine uitgedeeld. Het artikel over identiteit is het meest gelezen artikel.

Kwaliteit van zorg

Goede zorg is veilig, doeltreffend, doelmatig en cliëntgericht. Goede zorg wordt tijdig verleend en is afgestemd op de reële behoefte van de cliënt. Om aan de eisen en verwachtingen van cliënten en ketenpartners te voldoen, taken op een efficiënte en effectieve wijze uit te voeren en continu te leren en te verbeteren, werkt GGMD met een gecertificeerd kwaliteitsmanagementsysteem (KMS).

Het kwaliteitsmanagementsysteem betreft:

  • Het vastleggen van processen
  • Het systematisch evalueren van kwaliteit en veiligheid
  • Het continu verbeteren
  • Het blijven anticiperen op cliëntwensen en nieuwe inzichten

Hieronder wordt stil gestaan bij een aantal ontwikkelingen in 2024 die een positieve bijdrage (gaan) leveren aan de kwaliteit van de zorg.   

Primair proces 
Het primair proces (de interne klantreis) vormt de kern van de dienstverlening van GGMD. Het primair proces loopt van aanmelding en intake tot en met afsluiting van zorg. Begin 2023 is er een projectgroep gestart die als opdracht heeft om een klantvriendelijk, eenduidig en efficiënter primair proces binnen de organisatie te ontwikkelen en implementeren. In afstemming met een afvaardiging van medewerkers uit de verschillende financieringsstromen zijn in 2024 de hoofdlijnen op papier gezet. Deze hoofdlijnen zijn in 2024 uitgewerkt in samenwerking met de projectgroep voor de implementatie van ONS. Het nieuwe primair proces wordt gefaseerd geïmplementeerd. De implementatie hiervan loopt door in 2025.

Eén van de belangrijkste aanpassingen in het primair proces is een uniform aanmeldingsproces voor alle nieuwe cliënten. Vanaf juni 2024 is een pilot gestart met dit centrale aanmeldteam ofwel ‘team Welkom’. Een aantal volwassenteams pakken de aanmeldingen nog zelf op. Team Welkom bij GGMD werkt met één werkwijze, zodat nieuwe cliënten hetzelfde aanmeldproces doorlopen. Zo bestaat er duidelijkheid voor zowel cliënt als medewerker. In 2025 staat een evaluatie gepland om te beoordelen hoe en wanneer de overige teams zich aansluiten bij het team Welkom.

Verder is het professioneel statuut herzien om visieverschillen te overbruggenen op basis waarvan er meer handen en voeten kan worden gegeven aan de regievoering, classificering en aan taakdifferentiatie. Deze herziening is ook doorgevoerd in het nieuwe primair proces. 

Start dossier- en medicijncommissie
Eind 2023 is er een (interne) dossiercommissie samengesteld met daaraan gekoppeld de medicijncommissie die alles rondom de plicht van dossiervoering in goede banen gaat leiden. Er worden jaarlijks (inhoudelijke) dossiercontroles uitgevoerd om de kwaliteit van de zorgdossiers en het zorgproces te verbeteren. Deze commissie ziet ook toe op de kwaliteit van het medicatieproces binnen GGMD en een juiste uitvoering daarvan.

In 2024 zijn er steekproefsgewijs per financieringsstroom vijf dossiers geselecteerd. In totaal zijn er 20 dossiers gecontroleerd. De bevindingen uit de dossiercontrole worden rechtstreeks teruggekoppeld aan en besproken met de regievoerend hulpverlener. De algemene bevindingen worden vastgelegd in de vorm van een verslag dat gedeeld wordt met de managers. Mogelijke actiepunten en aandachtsgebieden zetten we om in verbetervoorstellen. De managers bespreken deze uitkomsten met hun team(s).

Project ManualMaster
Het project opschonen van ManualMaster is in 2024 afgerond. ManualMaster is het document-beheersysteem van GGMD (beleidsnotities, protocollen en richtlijnen). Een projectgroep is in 2024 druk bezig geweest om ManualMaster gebruiksvriendelijk te maken en op te schonen. Er is ook aandacht besteed aan het proces van documenten opstellen, wijzigen en archiveren. De nieuwe versie van ManualMaster is eind september live gegaan.

Het nieuwe primaire proces staat ook op ManualMaster. Dit proces is samen met verschillende klankbordgroepen vereenvoudigd en gestroomlijnd in 2024.

Overlegstructuren 
Het Zorginstituut heeft in het Landelijk Kwaliteitsstatuut GGZ 3.0 bepaald dat elke GGZ-instelling een ‘Lerend Netwerk’ moet hebben. Dit is een vorm van collegiaal leren, waar gewerkt wordt in een vaste groep tijdens meerdere bijeenkomsten, rond een gezamenlijk thema of casuïstiek. Het Lerend Netwerk is in 2024 gestart voor alle regiebehandelaren.

Daarnaast is het beleid voor de vakgroepen aangescherpt zodat er efficiënter gebruik gemaakt kan worden van de input van de medewerkers. In 2025 wordt gestart met een vakgroep voor maatschappelijk werk.

HKZ keurmerk
Op donderdag 7 november heeft de jaarlijkse HKZ-audit plaatsgevonden op de locaties Amsterdam en Zoetermeer. De uitkomst van de audit is positief. De auditoren zagen een prettige organisatie en hebben openheid in de gesprekken met de medewerkers ervaren. Er is een consistent verhaal verteld en de koers van de organisatie is duidelijk. De verbeterpunten die de auditoren in 2023 hebben meegegeven zijn opgepakt en voldoende bevonden.
Er zijn drie niet-kritische bevindingen (verbeterpunten) opgemerkt. Hiervoor is een (reeds goedgekeurd) verbeterplan opgesteld.

Keurmerk basis GGZ
Het Kwalificatie Keurmerk Kortdurende GGZ 2024 is weer verkregen. Dit betreft met name de tinnituszorg. Daarmee hebben we wederom aangetoond aan de normen van het Keurmerk te voldoen en laten we zien dat we ons extra inspannen voor ‘de juiste zorg op het juiste moment’ binnen de basis GGZ.

Kwaliteitskader Wmo
Eind 2024 is door de SIAC instellingen (waaronder GGMD) een Kwaliteitskader Wmo opgesteld. Middels het bijbehorende wegingskader gaat GGMD in 2025 de zelfevaluatie uitvoeren.

Cliënttevredenheid
GGMD wil, als lerende organisatie, graag op verschillende manieren feedback ophalen want hierdoor krijgen we meer inzicht in waar we de hulp- en dienstverlening nog verder kunnen verbeteren. Het CTO bij GGMD is gebaseerd op de CQi (Consumer Quality index) voor volwassenen. Deze vragenlijst is bedoeld om anoniem de ervaringen van alle cliënten over de kwaliteit van hulp- en dienstverlening te meten. De cliënten wordt gevraagd hoe zij de hulpverlening hebben ervaren op diverse onderdelen zoals bejegening, informatie, samen beslissen en uitvoering.

Het CTO wordt normaal gesproken verstuurd:

  • Bij afronding van de behandeling/begeleiding
  • Elk jaar; bij langdurige behandelingen/begeleiding

Onder andere door de overgang van het ECD Careweb naar ONS in 2024 is het enige tijd niet mogelijk geweest een CTO te versturen. Daarom is er in november 2024 een CTO uitgezet naar alle cliënten.
584 cliënten hebben de vragenlijst ingevuld. Het gemiddelde cijfer is een 8,1.

Datalekken en privacy
Bij GGMD nemen we elk (mogelijk) datalek serieus. Bij een datalek gaat het om ongeoorloofde of onbedoelde toegang tot persoonsgegevens. En om het ongewenst vernietigen, verliezen, wijzigen en verstrekken van persoonsgegevens. In 2024 zijn er in totaal 13 datalekken gemeld. Deze datalekken zijn zorgvuldig afgehandeld. Er is 1 melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Deze melding betrof een diefstal van onder meer een werklaptop en werktelefoon. ICT medewerkers hebben dit mogelijke lek snel kunnen dichten en geconstateerd dat er niemand heeft ingelogd. Voor de zekerheid hebben we toch een melding gedaan bij de AP en de betrokkenen hierover geïnformeerd. Komend jaar gaan we extra aandacht besteden aan de privacy awareness van medewerkers.

Halverwege dit jaar hebben we een nieuw externe functionaris gegevensbescherming (FG) aangesteld. Haar taak is de omgang met  de privacyregels binnen de organisatie naar een hoger niveau te tillen.

Onderzoek en ontwikkeling

Werkgroep zorgvraagontwikkeling
Het aanbod van GGMD moet niet alleen nu maar ook in de toekomst betaalbaar zijn en goed aansluiten op de zorgvraag van de cliënten. Hiervoor is allereerst inzicht nodig in de zorgvraag en de wijze waarop deze zich de komende jaren ontwikkelt. Dit is in 2024 in kaart gebracht door een werkgroep. Op basis van de uitkomst van dit onderzoek hebben we geconcludeerd dat er de komende jaren voldoende vraag is voor de zorg die GGMD levert. Wel moet GGMD meebewegen met de ontwikkelingen die vanuit verschillende richtingen op ons afkomen zoals het IZA (Integraal Zorgakkoord), maar ook (technologische) ontwikkelingen op het gebied van onder andere cochleair implantaten en de inzet van E-health.

De uitkomsten van het onderzoek zijn eind mei besproken met een brede vertegenwoordiging vanuit de organisatie en zullen dienen als één van de ingrediënten voor de werkgroep die in 2025 aan de slag gaat met de ontwikkeling van het kernassortiment van GGMD.

Deelname promotieonderzoek
GGMD is beschikbaar voor de adviescommissie van een promotieonderzoek met als voorlopige werktitel: Sociale netwerken van dove volwassenen. Het onderzoek heeft als doel om binnen Nederland verschillende sociale dove netwerken in kaart te brengen en een beter zicht te krijgen op de structuur en dynamiek van deze netwerken. En de betekenis te onderzoeken van deze sociale netwerken voor het dove individu en de invloed op diens welbevinden. Hierdoor kunnen complexe sociale fenomenen beter begrepen worden en kunnen er ook strategieën bedacht worden voor interventie. Het is nu wachten op de goedkeuring van de onderzoeksopzet en benodigde middelen om dit uit te voeren.

Deelkrachtprojecten
Onder de naam Deelkracht werken onderzoekers, professionals en ervaringsdeskundigen samen aan één einddoel: een samenleving die ook met een zintuiglijke beperking toegankelijk is. Door medewerkers uit verschillende organisaties in de zorg- en dienstverlening voor mensen met een zintuiglijke beperking wordt gewerkt aan het vergroten van de expertise over auditieve en communicatieve beperkingen. Vanuit ZonMW worden deze projecten gefinancierd.

GGMD is deelnemer in een aantal Deelkrachtprojecten. We participeren in de projecten Doof/SH 18+ en in Doofblind. Het merendeel van de projecten zijn onderzoeksprojecten maar ook V&K (Voorlichting en Kennisdeling) is ondergebracht in Deelkracht. Op de website van Deelkracht zijn alle projecten terug te vinden, evenals de resultaten van de projecten. 

Periodiek worden gesprekken gevoerd met de Deelkracht programmaleider om te beoordelen in welke projecten deelname van GGMD de meeste prioriteit heeft. Daardoor hebben wij vanaf 2024 meer grip gekregen op onze participatie in de Deelkracht projecten.

SIAC
Ook in 2024 participeerde GGMD in het SIAC (Samenwerkende Instellingen voor mensen met Auditieve en/of Communicatieve beperkingen). GGMD nam deel aan de overleggen over de verschillende onderwerpen die binnen SIAC in 2024 aan bod zijn gekomen, zoals het kwaliteitskader, het technisch overleg en het herschrijven van de zorgprogramma’s. Op bestuurlijk niveau vindt er in dit verband ook periodiek overleg plaats.

DB-connect
DB-connect is hét landelijk informatiepunt voor vragen over beperkt zijn in horen én zien. DB-connect is een samenwerkingsverband van Koninklijke Kentalis, Bartiméus, Koninklijke Visio, Kalorama én GGMD.

Het doel is om alle informatie rondom doofblindheid laagdrempelig en toegankelijk aan te bieden. DB-connect is bereikbaar voor iedereen die informatie of advies zoekt. Zij kunnen mensen wegwijs maken binnen verschillende organisaties. Zo kan de vraagsteller wanneer nodig zelf een keuze maken voor passende vervolghulp. Men kan bijvoorbeeld naar de website ‘Sociale Kaart Doofblindheid’. Dit is een gratis digitale wegwijzer waarop het landelijk aanbod van gespecialiseerde ondersteuning voor mensen met een beperking in horen én zien (doofblindheid) te vinden is.

Fade-out
Gehoorverlies is een veel voorkomend aspect van het ouder worden waar iedereen boven de dertig jaar mee te maken krijgt. Gehoorverlies behelst meer dan alleen een fysiek probleem. Het kan gepaard gaan met veel mentale uitdagingen, zoals een negatief zelfbeeld, neerslachtigheid en depressie, eenzaamheid en verminderde deelname aan de maatschappij. Toch ligt de focus vaak op het fysieke probleem, en het oplossen daarvan. De mentale gevolgen van gehoorverlies zijn vaak onderbelicht.

Door Specsavers is daarom het woord Fade-out geïntroduceerd: wanneer iemand langzaam naar de achtergrond verdwijnt door de schadelijke (mentale) effecten van gehoorverlies. Met een onderzoek door Motivaction hebben zij in kaart gebracht of Fade-out bestaat en in welke mate. Hoewel dit geen wetenschappelijk onderzoek betreft, was dit een eerste peilstok en aanleiding om in actie te komen.

Specsavers is samen met een aantal partners, waaronder GGMD, voornemens Stichting Fade-out op te richten. Deze stichting zet zich in voor meer awareness, erkenning en onderzoek rond Fade-out met als doel meer participatie van slechthorenden in de samenleving. Door het oprichten van een onafhankelijke stichting worden partijen binnen en buiten de hoorbranche samengebracht  en wordt er blijvend aandacht gevraagd voor dit onderwerp.

Sociaal ondernemerschap
Dove, slechthorende en horende medewerkers werken samen binnen GGMD. Circa 25% van de medewerkers van GGMD is doof of slechthorend. Dit heeft als meerwaarde dat we professionele ervaringsdeskundigen kunnen inzetten bij de begeleiding en behandeling van onze cliënten. Er zijn binnen GGMD drie medewerkers opgeleid als ervaringsdeskundige. In 2025 willen we de inzet van ervarings-deskundigen graag verder professionaliseren.

VIDEO KOMT HIER NIET LEKKER UIT QUA DESIGN, KAN DEZE ALINEA EERDER IN DE TEKST WORDEN GEPLAATST???

Download GGMD logo RGB wit

Voor vragen: pr@ggmd.nl

Beter door het leven met doofheid of gehoorbeperkingen

GGMD © 2025 - Alle rechten voorbehouden

Colofon

Hoofdredactie:

Marijn Krijger

Marketing & Communicatie GGMD

Concept

Uitvoering

Videoproductie

Nederlandse Gebaren 

Martin Mojet

Met dank aan:

Lieke Jansen
Kim Hoeks

contact

Colofon

Hoofdredactie:

Marijn Krijger

Marketing & Communicatie GGMD

Concept en uitvoering

Videoproductie

Script NGT

Mariska Bijsterveld

Nederlandse Gebaren 

Lieke Vlasveld

Met dank aan:

Hetty van Oldeniel
Kim Hoeks

contact

sluit venster